RADU THEODORU: Urmasii lui Attila : Maghiarizarea bisericilor

Harta Romaniei : „TINUTUL SECUIESC, PAMANT ROMANESC”. UDMR SI PDL ANTI-ROMANIA

 

MAGHIARIZAREA BISERICILOR

Legile scolare restrictive aduc o incalcare a autonomiei bisericesti, biserica fiind principala forta economica si spirituala care a infiintat,subventionat si programat invatamantul in limba romana in scolileconfesionale din intreaga Transilvanie, Banat, Crisana si Maramuresul listoric. Pentru a maghiariza preotimea, una din categoriile sociale derezistenta nationala eroica, rezistenta impinsa pana la martiriu, guvemulmaghiar al anului 1900 incearca sa corupa clerul romanesc prin introducerea unei indemnizatii anuale numita congrua.  Se voteaza legea congruei pe timp de 9 ani astfel: preotii cu 6 clase liceale primesc o indemnizaaie anuale de800 coroane, cei cu bacalaureatul o indemnizatie de 1200 coroane.

Rezultatul este invers decat cel scontat de autoritati. Intarita material preotimea are acces la tipariturile romanesti si se intareste in credinta patriotica. In 1909 guvernul revine asupra legii si conditioneaza acordareacongruei de atitudinea patriotica ungureasca. Daca preotul este reclamat ca antimaghiar i se retrage congrua.  De aici un sir intreg de santaje, care prindela destui preoti, proveniti din familii taranesti sarace, la oficierea slujbelor religioase.  Lovitura de gratie data bisericilor romanesti a incercat sa fieinfiintarea unor episcopii unguresti ortodoxe si unite sub jurisdictia carora safie puse bisericile noastre. Se reia planul mai vechi de a se infiinta oepiscopie greco-catolica la Hajdu-Dorog. Insist asupra subiectului fiind el demare actualitate si implicand atunci, ca si acum, Vaticanul in lupta luiimpotriva ortodoxiei.Guvernele unguresti si-au inceput demersurile in acest sens pe langaVatican inca de pe la 1870. Papii Pius IX si Leo XIII, nu stiu daca sprijinitoriai romanilor, onesti in orice caz, au respins ideea. Habsburgii sprijina proiectui unguresc. Ungurii organizeaza pelerinaje la Roma.

Prin falsificarea recensamantului populatiei din 1910 s-au scos laiveala 300.000 de unguri greco-catolici. De fapt ruteni si romanimaghiarizati, sau care vorbesc si ungureste.Pe aceste date guvemul Tisza inainteaza Vaticanului un memoriu inanul 1911 prin care cere infiintarea unei episcopii greco-catolice ungureasca.Curtea imperiala de la Viena sprijina demersul contelui Tisza. CardinalulMery del Val supune memoriul conferintei cardinalilor catolici din Ungariala 9 noiembrie 1911. La conferinta participa si 4 episcopi romani care refuzasa semneze.La 9 februarie 1912 se organizeaza o noua conferinta la caremitropolitul unit de la Blaj, Victor Mihali este somat dc ministrul cultelor sa participe. De fapt mitropolitul Mihali si conferinta episcopilor inaintasera laRoma un memoriu prin care se explica manevra guvernului care in fapturmarea desnationalizarea romanilor, reproducand afirmatiile contelui Zichy,ministrul Cultelor. Citez: …aceasta este o episcopie inainte de toateungureasca, ca ungurii o socotesc ca o dioceza cu limba bisericeascamaghiara.In tratatul strict secret semnat de Huszar Antal despre care a mai fostvorba in aceasta carte se scrie ca Biserica Ortodoxa este cel mai de seamafactor al nazuintelor romanesti. Ca se impune desfiintarea autonomieiBisericii Ortodoxe si abrogarea statutului ei organic ca astfel sa disparaaceasta cangrena polilica care roade trupul natiunii si al tarii. Biserica Greco-Catolica s-a integrat in curentul de politica ultraromaneasca.29 mai 1912. Alba Iulia. Congres national. Participa peste 25.000romani care protesteaza impotriva infiintarii episcopiei de la Hajdu-Dorog.Episcopul Demetriu Radu si parintele Vasile Lucaciu iau drumul Romei spre a protesta.
La 1 iulie 1912 apare bula papala CHRISTIFIDELE GRAECI prin care se infiinteaza episcopia unita de la Hajdu-Dorog in care sunt arondate 100 decomune romanesti, urmand ca cea mai mare parte a serviciului divin, precumsi administratia se fac in ungureste. Episcopia este pusa temporar subascultarea episcopului rutean maghiarizat Antoniu Papp din Munhaci, vicar fiind Mihail Jaczkovics.
REACTIE EXEMPLARA. Infiintarea episcopiei greco-catoliceunguresti de la Hajdu-Dorog determina doua reactii adverse. Preotimeagreco-catolica romaneasca se opune vehement poruncilor vicarului. Se tinmari adunari populare de protest. Se trimit telegrame nuntiului papal de laViena si Papei la Roma. Administratia hungarista ia masuri drastice.
Intareste posturile de jandarmi din comune si dezlantuie teroarea impotrivaromanilor greco-catolici. aprilie 1913. Vicarul Jaczkovics face o vizita canonica pe teritoriulnoii sale dioceze. In alai sunt incadrati doi subprefecti si pana la 50 de jandarmi. Compozitia alaiului episcopal este de la sine graitoare.9 aprilie. Comuna Resighea-Satmar. Preotul Cornel Alexandru refuzasa-l recunoasca pe vicar drept superior. Nu vrea sa stea de vorba cuJaczkovics. Satenii il huiduie. I se striga sa iasa afara din sat. Il bat cu tina(noroi) si cu oua clocite.10 aprilie. Comuna Moftinul Mic. Precaut, vicarul este insotit dereprezentantii autoritatii. Subprefectul Madarassy. Preotul GheorgheMuresanu oficiaza in biserica. Vicarul insotit de subprefect intra in altar.Vestea strange poporenii care striga ca vicarul sa iasa din biserica si dincomuna. Cativa barbati il scot din biserica pe sus.Este obligat ca impreuna cu subprefectul sa se urce in trasura si sa paraseaseaMoftinul, petrecuti cu huiduieli si oua clocite. Reactia apostolic-hungaristaeste prompta. Jandarmii ascunsi afara din comune navalesc pe ulite si incep catehizarea taranilor cu patul armelor, baioneta si garbaciul. Dupa aceastaarvuna, aceeasi jandarmi fac o noua navala apostolica, de data asta innoaptea de 10 pe 11 aprilie spre orele 2.00. Il aresteaza pe preotul Gheorghe Muresan si inca 15 sateni si-i duc pe jos, sub escorta, in temnita de la Satu-Mare. Pentru punerea lor in libertate guvemul cere o cautiune de 160.000coroane. Arestatii stau in temnita de la 11 aprilie 1913 pana la 23 aprilie1914.  Mai bine de un an de puscarie pentru impotrivirea la maghiarizarea slujbelor religioase.
11 aprilie. Comuna fruntasa Dob, astazi Doba primeste vizita canonicaa vicarului naravit la oua clocite. Fiind postul Pastelui, protopopul Mihai Ciurdariu oficia sfanta slujba. Protopopul era planificat ca de la 1 mai sa-siinceapa cele 3 luni de inchisoare la care fusese condamnat pentru crima de a-si fi indemnat enoriasii, de la amvon, sa-si invete copiii sa se roage in limbaromaneasca si sa cumpere calendare romanesti. Vicarul insotit de doisubprefecti si 16 jandarmi poposesc la proprietarul ungur Kerekes Laszlo.Cand alaiul pleaca spre casa parohiala, satenii trag clopotele in dunga. Semnde primejdie. Poporenii se strang in graba. Striga: Nu ne trebuie Hajdu-Dorog…Ajunsi la casa parohiala trimit doi jandarmi sa-l aduca pe epitropcaruia i se porunceste sa se duca la biserica dupa protopop. Biserica esteinconjurata de multimea care striga: Nu-l dam pe domnu’ parinte… Epitropulnu este lasat sa intre in biserica. Jaczkcovics si subprefectii incearca sa treaca prin multime. Sunt opriti. Se intorc la casa parohiala. 0 delegatie de fruntasiii declara vicarului ca satenii nu-si vor parasi biserica si limba romaneasca.
Concluzia: Nu ne trebuie Hajdu-Dorog. Dialogul este cu totulexemplar. Jaczkovics le spune fruntasilor ca a fost preot rutean la sat si acumeste cel mai mare ungur. Raspunsul taranului fruntas Ioan Ceghi: Dumneatale fiind om invatat, sa-ti fie rusine ca ti-ai lasat limba, domnule! Invremea acestei intalniri memorabile, jandarmii si-au facut meseria. Batai cu patul armelor. Femei izbite cu capul de zidul bisericii, faptul spre a fi maiconvingator subliniat verbal, in afara de injuraturi, prin indemnul: Sarutati-va biserica, daca vi-i asa de scumpa! Multimea infuriata ii dezarmeaza pe jandarmi. Vicarul si subprefectii intocmesc un proces-verbal, cerandu-i sotiei protopopului sa-l semneze. Aceasta refuza. Echipa sta in Dob pana pe-nseratfara sa poata da ochii cu protopopul. Cand se retrage este petrecuta cuhuiduieli si oua clocite.In unele sate jandarmii sparg usile bisericilor spre a-i deschide cale,vicarului. Epitropii arunca cheile bisericilor in fantani spre a nu le predavicarului.Protopopul Ciurdariu in varsta de 70 ani este intemnitat la Seghedin.Dupa ispasirea primei pedepse este arestat din nou.Motivul: s-a impotrivit autoritatilor. Multi preoti sunt arestati si condamnatiintre 3 si 6 luni de temnita. Motivele: au indemnat enoriasii sa se duca la marea adunare de la Alba-Iulia. Impotrivindu-se infiintarii episcopiei de laHajdu- Dorog au atatat pe romani impotriva natiunii maghiare.23 aprilie 1914. Dupa un an de inchisoare preventiva se judeca procesul preotului Gheorghe Muresan si al taranilor din Moftinu Mic. Din 30de acuzati, intre care figureaza si doua femei, sunt condamnati 15 tarani, preotul primind 1 an si 6 luni de inchisoare. Nu scapa nici sateanul fruntasUoan Ceghi in varsta de 63 ani care l-a infruntat pe vicar la Dob. Este pedepsit cu 8 luni si 3 saptamani de inchisoare ordinara. Taranii din Moftin primesc intre 3 si 6 luni temnita ordinara.23 februarie 1915. Suntem in plin razboi mondial. Autoritatileunguresti au trimis in linia intai 300.000 de romani din care vor muri100.000. Finalul procesului silnic de maghiarizare prin biserica estespectaculos, tragic si exemplar. Ilie Catarau pune o bomba artizanala in palatul noului episcop de Hajdu-Dorog, Miklossy. Rezultatul razbunarii:vicarul Jaczovics cel care catehiza romanii cu baioneta si patul armelor jandarmeresti, impreuna cu doi dintre apostolii lui zelosi sunt ucisi.Episcopul Miklossy si inca 20 de slujbasi sunt raniti. Dupa atentat statul hungarist reia ofensiva apostolica cu si mai mare inversunare.
COLONIZAREA
 In 1894 se voteaza legea colonizarii. Zonele compacte romanesti din Transilvania cu o economie pe cale de a se inchega dupa abolirea iobagiei, au fost penetrate cu colonistii unguri recrutati dintremuncitorii agricoli fara pamant din pusta ungureasca. Politica de colonizare si industriala, care are ca scop intarirea siexpansiunea ungurilor, ne poate ajuta sa patrundem in mijloculnationalitatilor.Fondul de colonizari este la inceput de 3 milioane de forinti. In 1910ajunge la 10 milioane forinti. Cu el se cumpara pamant in Transilvania pecare se colonizeaza muncitorii agricoli din pusta. Adica 7.524 loturi insumand 91.000 ha.In asezarile noi statul cladeste scoli unguresti si biserici. Cum colonizarile nu dau rezultatele scontate, prietenul premierului Tisza Koloman, ziaristul Beksics Gustav propune ca obiectivul principal al colonizarilor sa fie orasele care, la randul lor, vor maghiariza satele. Statul infiinteaza in orasele transilvanene o puzderie de institutii financiare si industriale, colonizand meseriasi si functionari unguri care au dat la vremea respectiva un puternic accent unguresc acestora. Comitatul Caras-Severin populat in intregime de romani a facutobiectul strategiei de colonizare a ministrului Daranyi. Aici se ridica sateunguresti pe seama statului. De la case incapatoare, suri, biserici si scoli,totul a fost cladit cu fonduri de la buget.Dislocarea armatei se face conform aceleiasi strategii de colonizare. Intinuturile romanesti sunt aduse trupe unguresti. Soldatii romani sunt inrolatila honvezi – trupe de infanterie – comenzile se dau in ungureste, ofiterimea este de un sovinism salbatic, pedepsele sunt barbare.Un aspect complementar si perfid al colonizarilor il constituie politicaeconomica diferentiata, practicata de statul hungarist fata de zonele majoritar romanesti si cele unde erau insule maghiare si secuiesti. Vastele tinuturi romanesti sunt scoase din planificarea investitiilor. Soselele, caile ferate,morile, gatarele, fabricile se construiesc in putinele zone cu populatieungureasca. Se merge atat de departe cu aceasta forma de sprijin a ungurimiisi de persecutare a romanilor incat pana si garile se construiesc sa slujeascadoar asezarilor unguresti. Locuitorii marilor comune romanesti trebuie sastrabata distante mari spre a ajunge la o gara, in vreme ce calea ferata trece prin apropierea acestor comune.Functionarizarea statului este o alta metoda complementara demaghiarizare. Pe la 1915 Ungaria era slujita de 500.000 de functionar isovini, multi din ei adusi in Transilvania cu misiuni foarte exacte. Din 8 milioane de unguri, statul sustine material 2 milioane, daca luam inconsideratie ca cei 500.000 de functionari au familii formate din cel putin 4membri. Celelalte natiuni insumand 12 milioane sunt doar contribuabile la bugetul din care se intretine armata de functionari si familiile acestora.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s