DOCUMENT: Ing. Itzhac Guttman BEN-ZVI – Istoria Sionismului in Romania

Una din paginile de istorie a evreimii din Romania, este tinuta ascunsa, este ignorata, nu este desvaluita, nu este cercetata, nu este studiata. Este vorba de istoria sionismului din Romania; se mentioneaza, se publica uneori, cate o secventa, un eveniment, o amintire, din aceasta odisee de prestigiu, de realizari, de creatie, de abnegatie, care este uluitoarea istorie a sionismului din Romania. Anii de teroare comunista au contribuit in buna masura la aceasta situatie. Totusi nu ma pot impiedica de a sublinia ca istoricii nostri, dupa caderea comunismului, acum 20 de ani, nu au gasit inca necesar sa studieze, sa publice, aceasta istorie, atat de importanta in complexul istoric al poporului evreu in secolul 20.
In 1996 a aparut la Bucuresti, o lucrare de studiu istoric major, de amploare, sub egida Comisiei Nationale a Romaniei pentru UNESCO si a FCER. In cele 10 mari capitole (lucrarea are vreo 660 de pagini), cu unele omisiuni deplorabile, lucrare care se intituleaza „Contributia Evreilor din Romania la Civilizatie si Cultura”, se ignora tot ce este sionismul, subiect care ar fi trebuit sa constituie un mare si important capitol.
In decursul anilor, in special in Israel, s-au publicat lucrari, in care s-au mentionat evenimente, personalitati, situatii, care constituie elemente ale istoriei sionismului din Romania. Mentionez in mod special lucrarea publicata sub ingrijirea lui Paltiel Segal, despre evreii din Romania si contributia lor in diferite domenii importante in Romania si in Israel (unul din volume inchinat conducatorilor sionisti arestati de comunisti in anii 50), lucrare aparuta in limba ebraica. Tot in ebraica au aparut lucrari despre miscari sioniste, ca Hashomer Hatzioni, sau Betar.
Sionismul in Romania in epoca moderna, are caracteristice proprii evreimii din aceasta tara a Europii rasaritene. In primul rand, sionismul roman a fost o miscare de masse, care a cuprins o mare parte a acestei comunitati, inca dela inceputurile sale. Mai mult, daca sionismul politic a aparut la sfarsitul secolului 19 (Herzl si Congresul Sionist dela Basel), in Romania a avut loc la Focsani in decembrie 1881, primul Congres Sionist, care a avut ca urmare emigrarea in 1882 a multor tineri in Eretz Israel, unde au fondat primele colonii (Rosh Pina si Zihron Iacov). Sionismul in Romania a aparut ca o miscare de masse, de renastere nationala, cu teluri concrete, de a crea o entitate nationala, de a crea asezari, cu activitati economice (agricole) in Eretz Israel.
Evreii din Romania nu au asteptat sa apara Herzl, ei au „trecut la fapte” mult inaintea sa; ei au creat o miscare sionista, nu dupa ce au avut loc agresiuni contra evreilor, cum a procedat Herzl, influentat de „Afacerea Dreyfus”.
In Romania, spre deosebire de Rusia tarista, inclusiv Ucraina si Polonia, daca au fost manifestari antisemite, nu au avut loc pogromuri. Pentru evreii din Romania sionismul a fost o ideologie, o nostalgie, un rezultat al unei traditii, al unei credinte, al unei educatii evreiesti, in contextul unei emulatii bationale europene generalizate.
Participarea evreimii romane la miscarea sionista s-a manifestat in proportii importante, dela inceputurile sale. Sionismul in Romania a cuprins massele; o parte importanta a rabinilor din Romania a sustinut sionismul, chiar daca la inceput era de fapt o exprimare a atasamentului religios si istoric pentru patria strabuna, a Patriarhilor, a Templului, a culturii iudaice stravechi.
Conducatori ai evreimii romane au participat la congresele sioniste, la Organizatia Sionista. S-au constituit organizatii sioniste in multe din asezarile din Romania; au avut loc activitati sioniste de tot felul. S-au creat legaturi cu organele sioniste mondiale; emigrarile de evrei, in special de tineret, s-au intetit in decursul anilor. In Romania s-au infiintat organizatii sioniste din tot evantaiul politic si ideologic al complexului organizatoric sionist.
Evreimea romana a fost antrenata in tot angrenajul activitatii sioniste. Tineri evrei se consacrau pregatirii pentru a pleca in Eretz Israel, pentru a coloniza tara, pentru a construi o patrie, o economie,o societate evreiasca. Activitatea era politica, sociala, ideologica, economica. S-au depus eforturi deosebite pentru a propaga limba ebraica renascuta, care a redevenit limba masselor,a poporului evreu. Tinereii intelectuali evrei,si-au creat propriile organizatii si duceau o activitate sionista de calitate. au aparut ziare in limba ebraica, in romana,chiar si in idis. Au aparut carti de literatura, de ideologii, de istorii si personalitati, care scoteau la iveala legaturile multiple ale evreilor cu tara lor.
In anii 30, tineri evrei au concretizat nazuintele lor si au plecat in Palestina acelor vremuri. Mentionez cateva nume pe care le cunosc, cum ar fi Idov Cohen, dr.Michel Landau, Stern-Kohavi, Misu Weissman ; au fost artisti cunoscuti, ca Reuven Rubin si Marcel Iancu.
In august 1939, in preajma izbucnirii razboiului mondial, un tanar bucurestean, Michel Binder, de vreo 18 ani, a hotarit sa plece singur in Eretz Israel, fara rude, fara niciun contact sau legaturi in aceasta tara; fiind dintr-o familie religioasa, a venit la rabinul Guttman sa-i dea o scrisoare de recomandare, pentru a fi ajutat, sprijinit, in noua sa societate. Tanarul Binder nu a ajuns in Palestina, caci razboiul l-a prins in drum (Liban), a intrat in Legiunea Straina a Frantei, a facut razboiul, dupa care a primit cetatenia franceza, s-a stabilit la Paris, si-a construit o familie cu 4 copii, a ramas un evreu religios; l-am cunoscut la Paris si in 1992, putin inainte de a muri, mi-a dat aceasta scrisoare, pe care a pastrat-o in toti acesti ani, prin toate peregrinarile sale.
In anii inter-belici, una din activitatile sioniste importante, a fost contributia financiara a evreimii romane la fondurile nationale. In special in anii 30, multi evrei au contribuit la Fondul National Evreiesc (KKL), care aduna bani pentru a cumpara terenuri in Palestina. Multi evrei instariti au cumparat terenuri, ca proprietate a lor, pe numele lor; altii au depus bani la bancile palestiniene.
In timpul razboiului, organizatiile sioniste si-au continuat activitatile in ilegalitate si au reusit sa organizeze plecari de vapoare cu evrei spre Palestina; deasemenea s-a dus o activitate de ajutor al deportatilor, in special in Transnistria.
Activitatea sionista in Romania, a culminat dupa razboi; ea a cuprins o mare parte a evreimii si a dus pana la urma la o emigrare masiva a lor, in special in Israel.
Vreau sa sper ca aceasta relatare succinta a sionismului in Romania, poate demonstra importanta istorica a acestei miscari nationale evreiesti si contributia sa la marea realizare a poporului evreu, crearea Statului Israel.
Vreau sa sper deasemenea ca se vor gasi istorici, care sa-si asume misiunea de a cerceta, studia, publica, prestigioasa istorie a sionismului in Romania si ca se vor gasi forurile care sa sustina si financiar o asemenea initiativa.

Sursa: „Viaţa Noastră”, săptămânal israelian în limba română

sursa: http://amirorg.com

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s